fbpx

Hvor har du dit fokus ..?

Har du fokus på det der nærer dig ..? Eller det som dræner ..? Det er dybest set et valg, fra øjeblik til øjeblik .. Og det er værd at være eller træne at være bevidst om. 

Fordi det er et sted hvor vi selv har eller kan lære at få virkelig meget indflydelse på vores egen trivsel.

Selv i en krisetid.

Hav fokus på alt det der er at værdsætte og sætte pris på, så er det det der spirer og vokser, lige nu helt af sig selv ude i naturen og haven. Men også i krop og sind og relationer. Og det at have fokus på det som ér godt, også når der er krise, vil typisk være nærende, helende og opbyggende for os.

Det samme gør frygt og bekymringer. Vokser, når vi giver dem næring, og lader dem spirer og vokse. Og det vil som oftest være vældig drænende og tærende og nedbrydende for vores trivsel.

Jeg siger ikke at det er nemt. Jeg mærker i mit sensitive og intriverte system, at det er let, nærmest helt ubemærket, at ryge i frygt-modus, lige nu, med coronaviruskrise, med usikkerheder, nye forhold og rammer, at leve indenfor, over en tid, som lige nu er ukendt, udsigt til, eller aktuelt relationelle og økonomiske afsavn m.v.

Men vi har, som til alle tider, en mulighed for et bevidst valg fra øjeblik til øjeblik. Når vi er bevidste og ikke reaktive ..

Valget mellem at følge tillidens, taknemmelighedens og kærlighedens vej. Være åbne over for at lære af den ukendte og uvisse situation vi alle lige nu står i, på hver vores måde. Fordi vi alle er forskellige, med hver vores unikke erfaringer, viden og livshistorier, i bagagen.

Eller om vi vælger frygtens, angstens, frustrationens, dommenes og vredens vej – som der helt hjernemæssigt er kortere vej til, i en krisesituation, når vi kan føle os pressede, truede, usikre, bange.

Den første vej, tillidens, kærlighedens og mildhedens vej, gør os selv, vores hjerner, kroppe, sind, immunsystemer, vores børn og familie og verden i øvrigt, omkring os godt.

Den anden vej er fuldkommen menneskelig, ikke mindst i en krisesituation.

Alle følelser er helt naturlige og menneskelige. Omfavn de svære følelser, som frygt, angst, vrede, utålmodighed, .. træk vejret omfavnende, blidt og mildt, ind i frygten og vreden, med vedholdenhed, (som voksent menneske – børn og unge er afhængige af voksne der kan det her, de spejler sig i os) der hvor du mærker følelserne i din krop, (hvis du mærker dem – elles forestil dig at du gør) ..

Omfavn dine følelser, måske et ubehag – ligesom at omfavne et lille barn, der er bange eller vredt, eller ked af det eller jublende glad. Rum barnet, hold om det helt fysisk, når det fornemmes rigtigt. Hold barnet i en kærlig omfavnende, indfølende energi, blot i rummet med dig, når barnet ikke har brug for eller ønsker fysisk kontakt.

På lignende måde med os selv og intense følelser. Det kan være uhensigtsmæssigt at forsøge at undgå dem, (følelserne) skælde ud på dem (os selv eller andre), ignorere dem, sende dem væk eller fjerne os fra dem.

Måske er dit indre barn i virkeligheden også på spil, i kroppens hukommelse, i dit ubevidste, eller måske bevidst for dig ..

Vores følelser og det at mærke dem i kroppen har forbindelse til bevidst og ubevidst erindring, fra oplevelser, tidligere i vores liv. Omfavn også det og dem i dig.

Selvom denne situation er ny og anderledes en de fleste af os har oplevet før. Så er vi flere der før har været i krise.

Det er en ny og på flere måder uvis situation. Det er ikke alt vi har indflydelse på og kan ændre på. Det er ikke alt vi er bevidste om. Men måden vi forholder os til det der sker omkring os og inde i os, har vi indflydelse på. Eller vi kan vælge at lære eller blive bedre til at mærke og være bevidste om os selv, vores indre og vores relationer, i denne tid, vi nu er blevet givet, med os selv og vores nærmeste. Du og din partner og familie kan lære at få dybere indsigt i jer selv, jeres relationer og dialoger, og, og, og, .. Og af den vej få langt større indflydelse, bevidsthed på og værktøjer til at øge trivsel, individuelt og relationelt.

Lad os vælge bevidsthedens, nærværets, omsorgens, tillidens, taknemmelighedens, læringens, anerkendelsens og kærlighedens vej, sammen som verden, i vores relationer til os selv og andre.

Jeg afholder en del af mine sessioner online i denne tid. Og det fungerer, som altid rigtigt fint, og lige så nærværende, som når vi kan mødes fysisk. Og for flere er det også i ikke-verdens-krise-tider, mere ønskeligt og nemmere at sidde hjemme hos sig selv og have sine session med mig.

Må du finde mening og din unikke vej i dit smukke og udfordrende liv.

 

Kærligst
Cetrine ❤