MiNDFULNESS YOGA Odense – MiNDFULNESS YOGA

få en GRATiS smagsprøve på en MiNDFULNESS ØVELSE her
mindfulness yoga Fyn - mindfulness yoga Odense - yin yoga Odense - yin yoga Fyn

YOGA Odense – Fyn

 

MiNDFULNESS BASERET

YOGA Odense C

 

i Odense på Fyn

 

Mindfulness baseret Yoga Odense – Fyn henvender sig til dig, der ønsker at træne bevidst nærvær og finde ro via din egen krop.

 

Hvad giver mindfulness baseret Yoga Odense dig bl.a.?

 

  • Du opnår at blive bedre til at mærke og sætte dine egne grænser, via en gradvist øget kropsopmærksomhed
  • Du lærer og træner via din krop evnen til en større vedholdenhed, udholdenhed og evnen til at holde fokus
  • Du lærer ikke at lade dig styre af uhensigtsmæssige tanker, fx tanker som kører i ring – som bekymringer, lavt selvværd, planlægnings tanker, dømmende tanker, tanker der er forbundet med angst, stress og depression m.m.
  • Du lærer og træner mentale og fysiske øvelser til at lindre og afhjælpe smerte
  • Skaber en gradvist øget fleksibilitet og klarhed i både din krop og dit sind
  • Styrker dig mentalt, følelsesmæssig, kropsligt og adfærdsmæssigt

 

få en GRATiS smagsprøve på en MiNDFULNESS MEDiTATiON her
BEiNGFUL SHOP meditationer, mindfulness, yoga, healing ONLiNE

 

Yoga Odense - Yoga Fyn

 

Mindfulness baseret Yoga Odense er en integreret del af et Individuelt, Gruppe, Par eller Erhvervs Mindfulness forløb hos mig.

 

LÆS MERE OM MiNDFULNESS

 

 

 

Læs mere om Mindfulness Baseret Yoga
Odense – Fyn her ..

 

Fælles for Mindfulness baseret yogaøvelserne er, at de gør det nemmere at mærke og fokusere på de forskellige dele af kroppen, der er aktive I yogastillingerne. I stedet for at stræbe mod at stillingerne skal se ud på en bestemt måde – gælder det om at mærke, hvornår trangen til at gå ud af stillingen melder sig, og hvad der sker, når du måske alligevel vælger at blive i stillingen. Centralt er en øget krops-bevidsthed, vågenhed og opmærksomhed, og måske vil du opleve en øget vitalitet.

Dette mindfulness baserede yoga-program kan tages ind som en fast del af din daglige træning – også på de dage, hvor det ikke er programsat i den anbefalede mindfulness-træning.

I de liggende yogaøvelser er det en fordel at iklæde sig behageligt og ikke stramtsiddende tøj.   

 

YOGA Odense ER MEDiTATiON

Mindfulness – opsummering

  • At bringe mindfulness (bevidst nærvær) til en aktivitet = en form for meditation.
  • Det meste af træningen i mindfulness går ud på at huske (reminding) – at huske dig selv på at være vågen og tilstede (ikke at gå sovende rundt / ruminering).
  • Træning går bl.a. ud på at man er fuld opmærksom på, når man ”skifter gear”.
  • Regelmæssig træning er nødvendigt, da automatpiloten hurtigt tager over.

 

Yoga Odense – Fyn

  • Yoga er ikke religion.
  • Yoga er en flere tusind år gammel praktisk filosofi, som favner alle dele af tilværelsen.
  • Filosofien vejleder mennesker i hvordan man kan leve i balance med sig selv og sine omgivelser.
  • I yoga handler det om at være 100% tilstede i alt, hvad man gør (yogaøvelser, spiser, arbejder, er sammen med andre mennesker ect.)
  • I Vesten forbinder de fleste kun yoga med fysiske øvelser.

 

Yoga Odense - Yoga Fyn

få en GRATiS smagsprøve på en MiNDFULNESS MEDiTATiON her
BEiNGFUL SHOP meditationer, mindfulness, yoga, healing ONLiNE

 

Yogaform,
der benyttes i Mindfulness Baseret Kognitiv Terapi (MBCT
)

  • Hatha yoga er den 3. store formelle meditationsteknik som benyttes i træningen.
  • Hatha yoga udgår fra Tantra yoga. I Tantra yoga arbejdes direkte på en påvirkning af krop, åndedræt, psykiske centre og menneskers latente kræfter.

 

Hypoteser om hvordan yoga påvirker mennesket kropsligt og psykisk

Foroverbøjninger

  • er kølende
  • feminine
  • indadvendte øvelser
  • virker afstressende og beroligende på krop og sind

Bagoverbøjninger

  • er maskuline
  • varmende
  • udadvendte
  • hvis man er stille og indadvendt og får lyst til at være mere udadvendt
  • åbner op
  • kan give angst
  • styrker rygmusklerne

Stående øvelser

  • kraftigt virkende
  • giver styrke
  • giver jordforbindelse
  • smidiggør muskler i hofte og ben
  • forbedrer kroppens balance evne

 

 

Åndedræts-øvelsernes indvirkning (hypoteser)

  • Er mentalt og fysisk beroligende + øger koncentrationsevne = godt mod stress.
  • Øger ilt-transporten ud til celler + udvider lungekapacitet = giver energi og sundere krop.
  • Renser og træner lungernes iltoptagelse (luftvejslidelser, forkølelse).
  • Balancerer blodtrykket, lindrer migrænesmerter.

 

Sammenhæng mellem yoga og mindfulness

  • I yoga-psykologien taler man om seeren og det som ses, og mellem disse to er der processen ”at se”. Men for at man kan se er det en forudsætning at man er opmærksom og tilstede.

 

Mindfulness Yoga Odense – Fyn

  • Indeholder blide stræk-øvelser udført i et langsomt tempo med fuld opmærksomhed, fra øjeblik til øjeblik, på åndedræt og på de kropslige fornemmelser, der opstår, når man udfører øvelserne.
  • En måde at lære at være opmærksom på kroppens tegn (barometer).
  • Det forkerte føles rigtigt – det rigtige føles forkert, fordi vi har vænnet os til det (fx anstrengende at sidde med ret ryg, føles underligt, hvis der er helt stille, eller man ikke har travlt).
  • ”Done mindfully, it is meditation just as much as the sitting or bodyscan” (Kabat-Zinn: Full catastrophe…..p. 96).
  • Vi undersøger hvad der foregår I kroppen på same måde, som vi spiste en rosin.
  • Vi bliver opmærksomme på hvordan at ubehagelige kropslige fornemmelser er relateret til undgåelse og sammentrækning (analog til psykiske vanskeligheder).

 

3 måder at forholde sig til ubehagelige kropslige fornemmelser

  1. Undgåelse – fx at stoppe en øvelse, så snart man mærker lidt ubehag, kan medføre at opmærksomheden på de kropslige fornemmelser stoppes og i stedet øgning af tanker.
  2. Uvenlig mod sig selv (unkind option) – bide tænderne sammen, og bare holde ud. Kan medføre at man presser sig selv endnu længere og igen fjernes opmærksomheden fra det kropslige ubehag.
  3. Vi udforsker forskellige kropslige fornemmelser for hvad de er, som sensationer, som opstår og forsvinder igen (frem for: ”jeg hader det her, lad mig komme væk!”).

 

En mindful tilgang til kropsligt ubehag

  • Udfordringen er at ”lægge fornemmelserne på velkomstmåtten” og undersøge dem som fx smerte, tortur etc.
  • Herved svækkes tendensen til at undgå interne oplevelser, vi ikke bryder os om.
  • Fysisk ubehag, også under yoga – en god mulighed for at træne venlighed mod sig selv, accept, nysgerrighed, som senere kan overføres til følelsesmæssigt ubehag.

 

Hvornår vælge yoga Odense – Fyn?

  • Det er en god indgangsport til ”stilhed”.
  • For mennesker som har vanskeligt ved at sidde stille længe (som ved meditationer) kan yoga være ”vejen ind” til mindfulness. Yogaøvelser kan efterfølges af meditation.
  • Godt at bruge, hvis man mærker man er ved at glide ind i tristhed (svært at forblive trist og angst, hvis man laver yoga på en mindful måde).

 

 

At praktisere yoga er at forene krop og sind

  • Ved at skifte fysisk position (yogastilling) kan tanker og følelser ændres.

 

 

Principper

  • Vi stræber ikke efter noget. ”The journey continues to be the destination moment by moment”.
  • Vi forcerer ikke noget.
  • Vi accepterer vores krop som den er I nuet – fra øjeblik til øjeblik. Dvs. stilling er af sekundær betydning. Den holdning vi møder træningen med er af primær betydning.
  • Vi lærer at arbejde med vores grænse, mens vi er fuldt opmærksomme. Vi har forskellige kroppe og forskellige grænser.
  • Tålmodighed og venlighed.
  • Øve sig i at praktisere ”being” i stedet for ”doing”.

 

 

Praktiske råd:

  • Det er bedre at træne lidt hver dag end et langt program 1 gang om ugen.
  • Ikke spise 2-3 timer før træningen.
  • Yoga virker udrensende – drikke rigeligt med vand efter øvelser. Undgå at drikke undervejs.
  • Mht. hvor længe i hver enkelt øvelse – mange anbefaler at blive I stilling mens man ånder ind og ud mindst 5-10 gange samtidig med at man har opmærksomhed på området.

 

 

Kan alle dyrke yoga?

  • Kan praktiseres MEGET blidt og langsomt.
  • Kan praktiseres af næsten alle på en eller anden måde – også kroniske smertepatienter eller andre skader.
  • Det kan praktiseres i sengen, rullestol, i vandet.

 

Yoga mod lidelser i muskler og led

  • Yoga-øvelser kan visualiseres – man mener det kan ”prime” nerve-systemet og musklerne for senere praksis, når fx inflammation i de specifikke områder er reduceret.
  • Ved at rette fuld opmærksomhed, og udføre øvelserne meget forsigtigt, begynder processen med at reducere atrofi, helingsprocessen øges og bevægeligheden i de forskellige områder øges og styrkes.

 

 

Åndedrættet er et nøglebegreb i yoga

  • Vigtigt hvordan vi trækker vejret i de forskellige positioner – dybden/intensiteten af åndedrættet frem for et overfladisk åndedræt.
  • Åndedrætsregler:
  1. Udånding – trækker maven sammen / lungekapaciteten formindskes.
  2. Indånding – strækker maven ud / lungekapaciteten udvides.

 

 

Men …

”Det at lytte til sin vejrtrækning og finde rytmen og med tiden roen gennem dette, betyder meget mere end, om en arm strækkes op i en udånding eller indånding” /Gunni Martin p. 12).

 

få en GRATiS smagsprøve på en MiNDFULNESS MEDiTATiON her
BEiNGFUL SHOP meditationer, mindfulness, yoga, healing ONLiNE
mindfulness yoga Fyn - mindfulness yoga Odense - yin yoga Odense - yin yoga Fyn
Yoga Odense - Yoga Fyn - mindfulness yoga Fyn - mindfulness yoga Odense - yin yoga Odense - yin yoga Fyn
VELDOKUMENTERET EFFEKT OVERFOR:

 

  • Stress
  • Udbrændthed
  • Angst
  • Uro
  • Nedtrykthed
  • Depression
  • Hjerte/kar
  • Forhøjet blodtryk
  • ADHD
  • Stress relaterede lidelser
  • Spiseforstyrrelser
  • Misbrug
  • Kroniske smerter
 
 
ANDRE POSiTiVE EFFEKTER:
  • Større bevidsthed
  • Øget nærvær
  • Større indre ro og
    hvilen i sig selv
  • Bedre evne til at takle
    livskriser
  • Bedre søvn
  • Bedre koncentration og
    evne til at holde fokus
  • Udvikler selvledelse
  • Bedre overblik
  • Øget kropsbevidsthed og
    sanselighed
  • Øget vedholdenhed og
    udholdenhed
  • Større tålmodighed
  • Mindsket reaktivitet fx
    vredesudbrud eller selvskade
  • Øget hukommelse
  • Bedre samarbejdsevner
  • Større empati
  • Beroligelse og afbalancering
    af nervesystemet
  • Balancering af hormonsystemet
  • Nedsat tankemylder
  • Positive følelser styrkes
  • Øget energi
  • Mere overskud
  • Øget selvforståelse
  • Udvikling af selvindsigt
  • Større dybde i livet
  • Bedre jordforbindelse –
    grounding
  • Udvikler integritet
  • Bevidsthed om vaner og
    reaktioner
  • Som del af behandling af
    spiseforstyrelser
  • Som led i vægttab
  • Dybere og bedre åndedræt
  • Styrkelse af immunforsvaret
  • Større selvværd
  • Mere robusthed
  • Bedre livskvalitet
få en GRATiS smagsprøve på en MiNDFULNESS MEDiTATiON her
BEiNGFUL SHOP meditationer, mindfulness, yoga, healing ONLiNE
Mindfulness Baseret Yoga Odense - Mindfulness Baseret Yoga Fyn

TESTiMONiALS

Andre siger:

 

“Jeg er især vild med yoga’en i mindfulness forløbet hos Cetrine. Den giver en ro og lethed og balance og velvære i både mit sind og min krop.”

– 38-årig mor og leder –

 

 

“Det er rigtig godt! Jeg oplever terapien og den terapeutiske massage, samt yogaen hos Cetrine som meget udrensende. Og hun når dybt med mig på områder, som ingen anden terapeut eller psykolog er nået med mig tidligere (og jeg har gået til rigtig meget behandling gennem årene, både kropsterapi og psykologsamtaler m.m. Det er udfordrende at gå i terapi hos Cetrine. Jeg oplever at hun kommer meget tæt på mig og på emner – som i hvert fald en del af mig helst ikke vil i kontakt med. Men det er jo virkeligt forløsende og befriende, når jeg så kommer på den anden side af smerterne og det følelsesmæssige ubehag.

– 68-årig mand og musiker –

 

 

få en GRATiS smagsprøve på en MiNDFULNESS MEDiTATiON her
BEiNGFUL SHOP meditationer, mindfulness, yoga, healing ONLiNE

mindfulness yoga Fyn - mindfulness yoga Odense - yin yoga Odense - yin yoga Fyn
mindfulness yoga Fyn - mindfulness yoga Odense - yin yoga Odense - yin yoga Fyn
mindfulness yoga Fyn - mindfulness yoga Odense - yin yoga Odense - yin yoga Fyn